Fekete István Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola és EGYMI
Intézményvezető: | Dr. Somogyiné Takács Andrea | |
Cím: | 1126 Budapest, Orbánhegyi út 7. | |
Telephely címe: | 1125 Budapest, Alsó Svábhegyi út 2. | |
Tel.: | +36 1 355 0736 | |
E-mail: | info@bp12feketei.hu kapcsolat@bp12feketei.hu | |
Honlap: | http://feketeistvaniskola.hu |
Engedélyezett csoportok száma | Átlagos csoportlétszám | Engedélyezett férőhelyek száma |
---|---|---|
2 |
6 |
26 |
Óvodánk 2018-ban alakult a Fekete István Általános Iskola és EGYMI tagintézményeként, a kerületben élő sajátos nevelési igényű (autizmus spektrum zavar, értelmi akadályozottság, egyéb pszichés fejlődési zavar) óvodások ellátására.
Óvodai csoportjaink 2022 szeptemberétől az Orbánhegyi úti központi intézményből a Hegyvidéki Mesevár Óvoda épületében elhelyezkedő telephelyére, az Alsó-Svábhegyi út 2-be költöznek.
Szemléletünk
Pedagógiai szemléletünk középpontjában a gyermek és a család holisztikus egysége áll, nevelési feladataink mellett az otthoni életet és fejlesztéseket is segítjük, a szülőkkel szoros együttműködésre törekszünk. Óvodánkban szakképzett gyógypedagógusok és asszisztensek látják el a nevelési feladatokat. Szakértelmükkel, empátiájukkal és gyermekszeretetükkel segítik az óvodába járó gyermekek fejlődését.
Kiemelt szerepet kap óvodánkban az egyéni, differenciált bánásmód, emellett nagy hangsúlyt fektetünk a játékos tanulásra, fejlesztésre. Az óvodai nevelés közvetlenül és közvetetten segíti, előkészíti a sikeres továbblépést az iskolai közösségbe.
Módszertani alapelveink:
- Protetikus óvodai környezet: bejósolhatóság kiszámíthatóság megteremtése – az idő és a tér strukturálásával – napirendekkel, munkarendekkel, előre jelzett a feladatok mennyisége, időtartama, helyszíne
- Előre látható, egyértelműen jelzett szabályok – vizuális támogatás (pl. szabálykártyák)
- Egyénre szabott motivációs és jutalmazási rendszer
- Fejlesztés egyénre szabott feladatokkal – részképességek fejlesztése, kognitív készségek fejlesztése, figyelem és gondolkodás (logikai következtetések, problémamegoldó képesség, téri idői relációk, matematikai készségek előkészítése -rendszerezés, csoportosítás, logikai mátrix, emlékezet) fejlesztése
- Ismeretek elsajátítása természetes élethelyzetekben, gyakorlatiasan, lehetővé téve az általánosítást
- Szociális és kommunikációs készségek fejlesztése mindennapos szociális készségfejlesztő foglalkozásokon, amelyek során fejlődik:
- a másokkal való kapcsolatteremtés, kooperáció
- szabályok ismerete és betartása, szociális rutinok alkalmazása
- információk és élmények megosztása
- felnőtt instrukcióinak megértése
- figyelem egymásra
- beszélgetési készségek, interakciók
- kezdeményező viselkedés
- önismeret, magunkról való tudás, reális énkép (erősségeink, fejlesztendő területeink)
MINDENNEK ALAPJA A JÁTÉK, A JÁTÉKKAL ÉS JÁTÉKRA NEVELÉS
Óvoda programunk főbb elemei
A Babzsák Fejlesztő Program olyan kiscsoportos, térben, időben, tartalmában és eszközeiben előre megtervezett és megszervezett szituáció, amely alkalmas lehet társas helyzetekben szükséges szociális és kommunikációs készségeink kialakítására, fejlesztésére és gyakorlására. A foglalkozásokon játékos formában tudjuk a kommunikációs funkciókat (kérés, visszautasítás, figyelemfelhívás, információátadás, információkérés) és a szociális funkciókat (várakozás, sorra kerülés, udvariassági szabályok, érzelmek stb.) is gyakorolni, fejleszteni.
A mozgásfejlesztés legáltalánosabb célja a mozgás iránti igény felkeltése, mozgás szeretetének kialakítása, az egészséges életmódra nevelés. A mozgás fejlesztése felméréseken alapul, egyéni célokat határozunk meg, köztük az egyéni segítségadás módját is. A mozgásfejlesztés fő területei: játékos, utánzó gyakorlatok, fejlődéstani nagymozgások kialakítása, korrigálása, mozgásos és zenés játékok, testséma, testtudat, ritmusérzék fejlesztése.
Az ábrázolás-alakítás fejlesztő foglalkozások célja egyrészt a tárgyakkal való olyan szintű manipuláció, amely képessé teszi a gyermeket tevékenységek elvégzésére, a funkcionális eszközhasználatra, másrészt szabadidős készségek tanítása, életkorának megfelelő szabadidős tevékenységek megismertetése.
A zenei nevelés lehetőséget nyújt a zene, a ritmus személyiségformáló szerepének megalapozására, és az érzelmekre való hatás mechanizmusával már ezen a szinten is formálja a személyiséget. A zenei nevelés célja és feladatai: a zenei érdeklődés felkeltése, a hallásfigyelem és diszkrimináció fejlesztése, a környezet hangjainak felismerése, differenciálása, a ritmusérzék fejlesztése, a gyermek érzelmi életének fejlesztése, hangulatkeltés, motiválás, népi mondókák, versek, énekek megtanítása, a zenehallgatás megszerettetése, hangszerek felismerése, megszólaltatása, a csend, a zörejek, a zene differenciálása, szerepének értékelése.
Munka jellegű tevékenységek: önellátás, önkiszolgálás, házimunka. Az óvodánkba járó gyermekeknél tapasztalható a célvezérelt viselkedések sérülése, amely a mindennapos önellátást is jelentősen akadályozhatja. Feladatunk az önkiszolgálási készségek tudatos kialakítása, fejlesztése. A fejlesztés területei: szobatisztaság, étkezés, öltözés, tisztálkodás, elemi házimunkák.