Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Gyorsbillentyűk listája

DÍJAT KAPOTT A ZUGLIGETI ÁLTALÁNOS ISKOLA

DÍJAT KAPOTT A ZUGLIGETI ÁLTALÁNOS ISKOLA

Érzelem és értelem: ez a Zugligeti Általános Iskola titka dr. Bernyák Adrienn szerint. A 130 éves hegyvidéki oktatási intézmény igazgatójával a sikerekről, beteljesült álmokról, megvalósításra váró célokról beszélgettünk, és arra is kíváncsiak voltunk, mit szóltak a Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom által alapított Családbarát Köznevelési Intézmény díjhoz, amit néhány nappal ezelőtt vehettek át.

– Különleges nap a mai! Tudja, miért?

– Várjon csak, gondolkodom... Miért?

– „Új igazgató a Zugligeti iskolában” – pontosan tizenegy évvel ezelőtt jelent meg az önnel készült interjú lapunkban.

– Valóban! Akkor tényleg különleges napunk van!

– Az iskola újonnan kinevezett vezetőjeként a terveiről is mesélt nekünk. Azt mondta, hogy megtartja a jól működő, bevált programokat, a tanórán kívüli, sokszínű, családias foglalkozásokat, valamint az infrastruktúra fejlesztése is a céljai között szerepelt. Milyen volt az elmúlt tizenegy év? Sikerült megvalósítani az álmokat?

– Igen! Örülök az eddigi eredményeinknek, ráadásul továbbra is családcentrikus, barátságos iskolaként működünk. Közös élményekből, sikerekből nem volt hiány!

– Budapest legjobb iskolái között tartják számon a Zugligetit. Minek köszönhető diákjaik kiemelkedő tudása?

– Nyugodt, kiegyensúlyozott légkörben folytatunk oktató-nevelő munkát, amiben a gyerekek jól érzik magukat, és ez kihat a tanulmányi eredményeikre is. Feladatunknak tekintjük, hogy felhívjuk a figyelmet az érzelmi intelligencia elsajátításának fontosságára, amit beépítünk a tanításba, mert az ismeretek így válnak biztos alkalmazássá. Érzelem és értelem: ez a Zugligeti Általános Iskola titka.

– Az érzelem valóban fejleszthető?

– Természetesen! Az érzelmi intelligencia nem csupán arra való, hogy eredményesebben tanuljunk, hanem az életben való boldogulásért is felelős. Az iskolákban a tantárgyak kilencven százaléka az értelmi IQ-t fejleszti, és az érzelmi intelligencia háttérbe szorul. Így fordulhat elő, hogy többdiplomás, több nyelvet beszélő felnőtt emberek hiába nagyon okosak, egy idő után nem állják meg a helyüket, nem boldogulnak. Éveken át fejlesztették az IQ-jukat, de az érzelmi intelligenciájuk fejlődése elmaradt. Emiatt nem képesek a hatékony problémamegoldásra, nem tudják kezelni az indulataikat, az érzelmi feszültségeiket, nem képesek az együttműködésre, a kötődésre. Mindezért az érzelmi intelligencia felelős. Az érzelmi intelligenciát az életképesség vagy a szív intelligenciájának is nevezhetjük, aminek a fejlesztését a családon belül kell elkezdeni. A gyereknek arra van szüksége, hogy valódi, személyes figyelmet kapjon. Fontos az anya és az apa személyes jelenléte. A szülőknek tudniuk kell, hogy az együtt töltött, mesélős, beszélgetős idővel olyan légkört teremtenek, ami önmagában is nevel. Amikor a szülők megkérdezik, hogyan segíthetnének nekünk, tanároknak, akkor azt kell mondanom, hogy azzal, ha nevelik a gyermekeiket. Figyelni rá, érzelmeket átadni, átélni együtt. Nem csak a boldog érzésekről van szó. Fontos, hogy konfliktusokat, nehézségeket is átéljenek közösen, és aztán a problémák rendeződését, a megbocsátást. Nem tudom eléggé hangsúlyozni a családi háttér fontosságát!

– Néhány nappal ezelőtt Családbarát Köznevelési Intézmény díjat kapott a Zugligeti Általános Iskola.

– Ez is mutatja, hogy sikerült olyan légkört teremtenünk, amiben a családbarát szemlélet egyszerre jellemzi a pedagógusok viszonyát, valamint a gondjainkra bízott gyerekekhez fűződő kapcsolatunkat. A diákok érzik, hogy számítanak, fontosak nekünk. Hangsúlyt helyezünk arra, hogy jól működő közösségi élet legyen az iskolánkban. A Zugligeti Est, a sportnapok, a szülői bál és a kirándulások mind jelentősen hozzájárulnak ahhoz, hogy a családokkal való kapcsolatunk a kölcsönös bizalomra épüljön. Előadásokkal, beszélgetésekkel segítenénk a szülőket a hétköznapi nevelési helyzetekben.

– Egyre többen szeretnének zugligetis diákokká válni. A túljelentkezések miatt kulcsfontosságú beruházás történt 2019-ben, amikor új épülettel bővült az iskola. Hogyan változtatta meg az életüket ez az előrelépés?

– Az új épületet a felsős diákok vették birtokba. Mostanra sikerült belaknunk az iskolát, a tanulók sajátjukként vigyáznak rá. A közösségi programjaink közül az adventi vásárnak és a szülői bálnak is ez az épület ad otthont. Az alsósok mindig nagyon izgatottak, amikor átjönnek, kíváncsiak rá, és már várják, hogy ők is „nagyok” legyenek.

– Mesélne a zugligetisekről? Milyen diákok ők?

– Közösségben gondolkodnak, figyelnek egymásra, örülnek a másik sikerének. Udvariasak, segítőkészek, szorgalmasak, szép számban vesznek részt a tanulmányi és sportversenyeken.

– Hogyan sikerül a hagyományok és az emberi értékek segítségével elhárítani korunk digitális veszélyeit?

– Nem egyszerű. A kütyük és az okoseszközök egyre nagyobb teret foglalnak el az életünkben, de nekünk az a feladatunk – a családban és az iskolában is –, hogy megmutassuk a gyerekeknek a személyes kapcsolatok, barátságok szépségeit, azt, hogy ezeket nem lehet eszközökkel helyettesíteni. A gyerekeknek valódi kapcsolatokra van szükségük, nem egy alkalmazásra. Az iskolában napközben nem engedélyezzük az okoseszközök használatát, és megerősítem a szülőket abban, hogy otthon is nagyon fontos az óvás, a határok felállítása.

– A Zugligeti Általános Iskola immár százharminc éve a Hegyvidék emblematikus oktatási intézménye. A múltját már ismerjük. Mit gondol, milyen lesz a jövője?

– Folytatjuk az utunkat, segítjük a tanulóinkat az előttük álló egyre nagyobb kihívások sikeres kezelésében. Bízom abban, hogy a jövőben is jó értelemben vett magabiztos, kitartó, egészséges énképpel és világnézettel rendelkező zugligetis diákok kerülnek ki az iskola falai közül, amiben nagy szerepük lesz az iskolára mindig is jellemző felkészült és lelkiismeretes pedagógusoknak.

A cikk a Hegyvidék Újságban jelent meg.