A civil szervezetek támogatásával épülhet meg a tanösvény a Normafán
36 hónapja tartó egyeztetéssorozat után példaértékű konszenzus született a zöld szervezetek, a civil szervezetek és a Hegyvidéki Önkormányzat között a Normafán kialakítandó lombkorona-tanösvény ügyében. A szerdai egyeztetésen a tervező csapat és az önkormányzat mellett az alábbi szervezetek képviselői vettek részt:
Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület, Buda-környéki Natúrpark, Védegylet, WWF Magyarország, Levegő Munkacsoport, Normafa Természetesen Civil Koalíció, Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság (DINPI), Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége Budapesti Szervezet, Egyetemes Tervezés a Fogyatékossággal Élők Szolgálatában Egyesület, Nagycsaládosok Országos Egyesülete XII. kerületi szervezet, Fogyatékosok Országos Diák-, Verseny- és Szabadidősport Szövetsége, ÖKO-DESIGN Kft.
A Normafa parkerdő megújításához kapcsolódó Lombkorona-tanösvény végleges nyomvonalának kialakítását hosszú előkészítő folyamat előzte meg. A Hegyvidéki Önkormányzat által tervezéssel megbízott Archabit Kft. és Hello Wood Zrt. az előkészítés során részletesen megvizsgálta, hogy a korábbi, nagyszabású elképzelések után hogyan alakítható ki olyan nyomvonal, amely megalapozottságával tiszteletben tartja a Normafa adottságait és értékeit. A Normafa és a környező erdők nemcsak kedvelt kirándulóhelyek, de különleges természeti kincsek is. A területen 400 éves tölgyek és hársfák, 2-300 éves bükkfák is állnak. Magyarországon itt található az egyik legnagyobb, kivételesen összetett idős faállomány. Ez annak köszönhető, hogy a korábbi évszázadok során, mivel a terület nagy része Budapesthez tartozott, jobban védték és gondozták, és ma sem folytatnak rajta klasszikus erdőgazdálkodást.
Az eredeti, a Magyar Turisztikai Ügynökség által javasolt lombkorona-sétány közel egy kilométer hosszan futott volna a gerinc mentén, összekötve a parkolót és a volt Budai Sport Hotel területén megvalósuló 30 méteres kilátót. A zöld szervezetek véleményét meghallgatva az elképzeléseket az önkormányzat felülvizsgálta, és a hasonló méretű, nemzetközi példákat is felmérve új nyomvonalterv készült, amelynek mentén a tervezők bemutattak a döntéshozók számára egy szelídített, öt különálló szakaszra bontott és kilátó nélküli sétányt. Az egyenként 140-220 méter hosszúságú sétányok a terepszintről indultak volna, így lehetővé téve az akadálymentesített kialakítást a tájidegen menekülési lépcsőházak elkerülésével. A javaslatban kidolgozott nyomvonal mentén a lombkoronaszinten futó szakaszok a különleges, ősfás területekre is betekintést nyújtottak volna, és a Libegő felől is könnyen megközelíthetővé váltak.
Az új elképzelés mind az önkormányzat, mind az egyeztetésbe bevont civil szervezetek számára is sokkal rokonszenvesebb volt, azonban a tervek további finomítást igényeltek. Az új nyomvonallal kapcsolatban a környezetvédő szervezetek - a WWF Magyarország, a Madártani Egyesület, a Normafa Természetesen csoport, a DINPI és a Védegylet – észrevételei, javaslatai alapján a tervezők új javaslatcsomagot dolgoztak ki.
Ez az újabb - harmadik - nyomvonalterv új helyszínre helyezi át a lombkorona-tanösvényt, fókuszba állítva a természetvédelmi oktatást. Az új nyomvonalterv a volt Sport Hotel elzárt, jelenleg erősen szennyezett területére kerül, így elősegíti annak rekultivációjára vonatkozó törekvéseket. A hotel lebontásával az önkormányzat már 5200 m3 lomot, betont és egyéb törmelék távolított el az erdőből. A fejlesztés által a természet visszafoglalhatja a területet. Emellett előnye a teleknek, hogy lejtős, így a talajszintről induló tanösvény a fák lombjai között bukkanhat ki, ahonnan lenyűgöző kilátás nyílik Budapestre.
A Hello Wood tervezői csapatának javaslata alapján a korábbi lombkoronasétány a Normafa természeti értékeinek védelmét hirdető tanösvénnyé válik. Élményt adó oktatópontokként hívják fel a figyelmet a klímaváltozás által veszélybe került őshonos fafajokra, mint a bükk, a kőris, a tölgy, a gyertyán, a hárs, a juhar és a vadcseresznye. A tanösvényi kialakítással lehetőség nyílik a fővárosban élők, és mindenekelőtt a gyerekek környezeti érzékenyítésére, mivel a tanösvényen testközelből tapasztalhatják meg a környezettudatos életmód és szemlélet jelentőségét. Az odalátogató fiatalok vezetett túrákon vehetnek részt, ahol speciálisan kialakított madárles fotókabinokban játékos természetmegfigyelésen keresztül gazdagodhatnak új ismeretekkel, például az ökoszisztéma működéséről.
Az önkormányzat és a tervezők szándéka, hogy az egyszerre maximum 150 látogatót befogadó lombkorona-tanösvény úgy mutassa be a Normafa természeti értékeit, hogy megóvja az ősfás részeket, és ne fokozza a Normafa terhelését az egyébként is forgalmas időszakokban. A cél egy szabályozható befogadóképességű tanösvény kialakítása, amely például a csendesebb hétköznapok látogatását lendíti fel csökkentett jegyárakkal. Emellett – a gyakran zsúfolt Anna-rét tehermentesítése érdekében – egy piknikezésre, időtöltésre alkalmas rét és egy – kávézót, illemhelyet rejtő, fákkal, bokrokkal, egyéb növényekkel beültetett – pihenő kialakítására kerül sor a lebontott Sport Hotel területén.
A március 17-ei egyeztetésen a WWF Magyarországot képviselő dr. Gálhidy László elmondta, hogy a tervek megfelelnek a WWF egyik fő céljának, az ember és a természet közötti harmónia kialakításának.
Fördős-Hódy Erzsébet, az Egyetemes Tervezés a Fogyatékossággal Élők Szolgálatában Egyesület nevében üdvözölte az új elképzeléseket, és kiemelte, hogy az akadálymentes kiépítés és az egyetemes tervezés helyes megvalósulása érdekében szívesen felajánlják a segítségüket a tervezőknek a részletek kidolgozása során. Az Egyesület által feltett konkrét akadálymentesítési kérdéseket – a későbbi tervek ismeretében – közösen pontosítják majd.
A terveket szimpatikusnak tartó dr. Kézdy Pál, a DINPI nevében a parkolóhelyek számáról, illetve a területet érintő látogatószámlálásról tett fel kérdést. Pokorni Zoltán polgármester ezzel kapcsolatban elmondta: a látogatószámlálások alapján a Normafát évente több mint 1 millió látogató keresi fel. Számuk a járvány időszakában jelentősen növekedett, ami a későbbiekben várhatóan visszaáll majd a járvány előtti átlagra. Az eddigi tapasztalatok alapján a meglévő parkoló elegendő, az önkormányzat nem tervezi további parkolók építését a területre.
Szabó László, a FODISZ elnöke rokonszenvesen visszafogottnak nevezte a terveket, és az általa képviselt szervezetek részéről támogatásáról biztosította a tanösvény tervét. Ugyanakkor felhívta a figyelmet, hogy a mozgásukban és a látásukban korlátozottak számára egyaránt ki kell dolgozni a részleteket
A tervezés és az egyeztetések során végig a mértékletesség és fenntarthatóság elve volt az elsődleges szempont. Örömteli, hogy az előkészítő fázis végére páratlan konszenzus alakult ki az önkormányzat, a természetvédő szervezetek, a civilek és a tervezők között.