Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Gyorsbillentyűk listája

BIZTONSÁGOSABB, ZÖLDEBB, GONDOSKODÓBB – MEGÚJULHAT A BÖSZÖRMÉNYI ÚT

BIZTONSÁGOSABB, ZÖLDEBB, GONDOSKODÓBB – MEGÚJULHAT A BÖSZÖRMÉNYI ÚT

A Fővárosi Önkormányzat csak akkor támogatja a Böszörményi út megújítását célzó kerületi pályázatot, ha az eredetileg tervezett 4 helyett további 10 autós parkolóhely szűnik meg. Kérés volt az is, hogy a tervezett kerékpárút fizikai korlátokkal elválasztott legyen, erre azonban a Hegyvidéki Önkormányzat a gyalogosok érdekében nem lát lehetőséget. Az eredeti célkitűzés mindazonáltal nem változott: sokkal több zöld lesz, biztonságos és akadálymentes lesz a gyalogosközlekedés, és vonzó közösségi terek létesülhetnek a Böszörményi úton. Ehhez a Hegyvidéki Önkormányzat 2,5 milliárd forint összegű fejlesztési támogatást igényel az Egészséges utcák címmel meghirdetett európai uniós és hazai forrású pályázaton. A megvalósításhoz önkormányzati önrész nem szükséges.

PÉLDAÉRTÉKŰ KONCEPCIÓ

Az önkormányzat vezetése az első terveket a legutóbbi testületi ülésen ismertette a nyilvánossággal. Ezt követően a Böszörményi út, Apor Vilmos tér és Királyhágó tér közötti szakaszának élhetőbbé tételét megalapozó koncepciót (bírálati tervet) beadtuk a Fővárosi Önkormányzathoz előzetes tervzsűrire.

A bírálati terv a zöldfelületek növelése és a villamosmegállók biztonságossá tétele mellett a gyalogos és kerékpáros közlekedés elősegítésére épül.

A fővárosi tervzsűri a Hegyvidéki Önkormányzat által bemutatott projektet példaértékűnek és erősen támogatandónak találta. A szakemberek általános véleménye szerint az önkormányzat által készített koncepció átgondolt, jól kidolgozott, újító megoldások is tartalmaz, amelyek a Böszörményi út élhetőbbé tételét szolgálják a gyalogosforgalomra alkalmas terület és a zöldterület növelésével, illetve kerékpáros infrastruktúra létesítésével.

BIZTONSÁGOSABB LESZ A KÖZLEKEDÉS

A pályázat segítségével megvalósítható a balesetveszélyes villamosmegállók – a Déli pályaudvar irányában a Kiss János altábornagy utcai és Királyhágó téri megállók – kiszélesítése a Városháza téren kialakított megálló mintájára. Ezáltal megszűnnek a keskeny és jelenleg balesetveszélyes villamos-járdaszigetek.

A fővárosi tervzsűri javaslatokat is tett. Például a villamosperonok mögött a járdára vezetett kerékpáros közlekedést önálló, fizikai korlátokkal elválasztott kerékpárúttal javasolta biztosítani. Mivel azonban ez a megoldás ellentétes a gyalogos prioritással és ellehetetleníti a kiszélesített járdák közösségi célú használatát (pl. termelői piac, gyermekprogramok, utcafesztiválok, koncertek), ezért a koncepció módosításában ezeken a helyeken úgynevezett gyalogos és kerékpáros vegyes területet tervezünk, külön fizikai korlátok nélkül. A vegyes kerékpáros és gyalogos terület lényegében azt jelenti, hogy a kerékpáros közlekedésre szolgáló felület biztosított, azonban az nem kerékpárútként funkcionál, vagyis a kerékpárosnak ott nincs elsőbbsége.

A Főváros a kerékpáros közlekedésre vonatkozóan a bírálati tervben javasolt 100 cm-es kerékpárút szélességét 125 cm-re kérte módosítani. Ennek kapcsán a Főváros a pályázat támogatásának feltételéül szabta, hogy a Hegyvidéki Önkormányzat által korábban tervezett 4 helyett további 10, vagyis összesen 14 parkolóhely szűnjön meg. Noha ezen a környéken minden parkolóhely számít, az urbanisztikai szakemberek mégis azt javasolják, hogy kössük meg ezt a kompromisszumot.

KÖZÖSSÉGI TERVEZÉS, A HELYBEN LAKÓK BEVONÁSA

Fontosnak tartottuk a hegyvidéki közösség bevonását a pályázati anyag kialakítása során. A megbeszéléseket a Böszörményi úton lakók előzetes értesítésével (elektronikus úton és minden érintett lakóházra kitett plakátokon keresztül) kezdeményezte az önkormányzat. 4 alkalommal volt lehetőség workshopok keretében a tervek megismerésére és személyes konzultációra. Az egyeztetés részeként 14 környékbeli vállalkozással, szervezettel folytattunk szakmai megbeszélést. A helyben lakók kérésére a kerékpárút szélesítése miatt a szabványméretet el nem érő parkolóhelyeken az autók helyett robogók, kerékpárok, rollerek állhatnak majd. Ugyancsak a lakosok kérésére a Beethoven utcánál új átkelőt tervezünk a gyalogos forgalom segítése érdekében.

EGYEDI MEGOLDÁS A CSAPADÉKVÍZ FELHASZNÁLÁSÁRA

Külön vizsgáltuk a csapadékvíz megtartásának és helyben történő felhasználásának lehetőségét is, tanulmányozva a főváros területén már megvalósult jó példákat. A pályázati anyagunk a helyi adottságok figyelembevételével egy olyan egyedi rendszer kiépítését javasolja, amely megoldás lehet magántulajdonban lévő előkertek locsolására, illetve a Böszörményi úton található fák gyökérzónájába juttatott esővíz felhasználására.

Bár a tervek szerint a fővárosi tulajdonban lévő közművek valamint a villamospálya felújítása nem része a projektnek, a közvilágítás világítótesteinek energiatakarékos cseréjét azonban tartalmazza. Természetesen a megújulás részét képezi új, korszerű és az arculatba illeszkedő utcabútorok, padok, kerékpártámaszok elhelyezése.

A pályázat beadásának határideje szeptember 30. Pozitív elbírálás esetén pedig megkezdődhet a kiviteli és engedélyezési tervek elkészítése.

Boszormenyi_infografika_240829