Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Gyorsbillentyűk listája

A parkolóövezet bővítésével mérsékelhető a zsúfoltság

A parkolóövezet bővítésével mérsékelhető a zsúfoltság

Az önkormányzat a XII. kerületi parkolási övezet kiterjesztését kezdeményezi a fővárosnál a tervek szerint erről fog dönteni a képviselő-testület a november 13-i ülésén. A bővítést az indokolja, hogy a lakók sok, a zónahatárokon kívül eső utcában alig találnak maguknak parkolóhelyet.

Miért telítettek a Hegyvidék jelentős részén az utcai parkolóhelyek?

Jelenleg a XII. kerület területének kevesebb mint 10%-án működik a fizetőövezet, ezért az utcák túlnyomó többségében ingyen lehet parkolni. Ezt nagy számban ki is használják az agglomerációból érkezők: sok utcában hétköznapokon annyian teszik le az autójukat, hogy az ott lakóknak gyakran már nem is jut hely. A legnagyobb zsúfoltság a tömegközlekedési csomópontok, megállók környékén tapasztalható, de a jelentősebb intézmények vonzáskörzetében is meglehetősen nehéz szabad parkolóhelyet találni. Különösen nagy terhelésnek vannak kitéve Orbánhegy, Mártonhegy, Németvölgy, illetve Sashegy egyes részei amiatt, hogy – a fővárosban egyedülálló módon – a legdrágább, 600 forint óradíjú fizetőövezet nem egy olcsóbb zónával, hanem rögtön az ingyenes területtel érintkezik.

Merre bővülne a parkolási övezet?

A bővítést követően Virányos, Kútvölgy, Kissvábhegy, Istenhegy, Orbánhegy, Németvölgy és Sashegy egésze, Mártonhegy legnagyobb része, a Zugligeti Általános Iskola, illetve a fogaskerekű vasút svábhegyi megállójának környéke, valamint az Eötvös út lenne része a fizetőövezetnek. A bővítési terv térképe itt tekinthető meg.

20251027_parkolas_plakat_A3_04_page-0001

Mikortól kell majd parkolási díjat fizetni az új területeken?

A bővítés az önkormányzat tervei szerint 2027-től, három ütemben valósulna meg, térképünkön megtalálhatók az egyes ütemek által érintett területek. Fontos megjegyezni, hogy a XII. kerületi képviselő-testület csak javaslatot tehet a várakozási övezet bővítésére, a végső döntést a Fővárosi Közgyűlés hozza meg, így a tervek még módosulhatnak.

Mennyi lesz a parkolási díj a bővítés által érintett utcákban?

A bővítés által érintett területek a „B” és a „C” zónába fognak tartozni, ezért itt – mivel a főváros 2026. július 1-jétől tarifaemelést tervez – várhatóan 600, illetve 400 forint lesz az óradíj. A főváros tervei szerint ugyanakkor a budapesti közösségi közlekedési havibérlettel rendelkezőknek július 1-je után is csak a jelenlegi díjakat kellene fizetniük, ami a „B” és „C” zóna esetében 450, illetve 300 forint.

Mennyibe fog kerülni a lakók által igényelhető, egész évre érvényes várakozási engedély?

A XII. kerületben kedvezményeket lehet érvényesíteni az éves lakossági várakozási engedélyek alapdíjából (ami a fizető zóna óradíjának 250-szerese), a „Parkolási kisokos 2025” oldalon található táblázat nyújt könnyen áttekinthető módon tájékoztatást.

Így a fizető zónától függően – a főváros által jövő év közepétől meghatározott díjakat alapul véve – az első autó után fizetendő összeg az (alapdíjból 80%-os kedvezménnyel) 30 000, illetve 20 000 forint lesz az új részeken. A nagycsaládosok, illetve a 65 év felettiek első autója után (alapdíjból 90%-os kedvezménnyel) 15 000, illetve 10 000 forintot kell majd egész évre fizetni.

Lesznek parkolóautomaták a fizetőövezetbe vont területeken?

Nem lesznek, csak táblák fogják tájékoztatni az autósokat az adott zóna parkolási feltételeiről és a fizetési lehetőségekről. A főváros 2026. július 1-jétől egész Budapesten megszüntetné az automatás fizetést, mivel a közlekedők többsége ma már online vagy sms-ben rendezi a parkolás díját. (A XII. kerületben a parkolási bevételek kevesebb mint 10%-át teszi ki a készpénzes fizetés.) A fővárosi tervek szerint a BudapestGO alkalmazásban kényelmi díj nélkül lehet majd kiegyenlíteni a várakozási díjat, így kikerülhető lesz ez a sokakat bosszantó pluszköltség (de természetesen az összes ma is használható applikáció ezekben az övezetekben is használható lesz). Arról még zajlanak fővárosi szinten az egyeztetések, hogy az automaták hiányában milyen egyéb, hagyományos parkolójegy-váltási lehetőség álljon az autósok rendelkezésre az elektronikus fizetési lehetőségek alternatívájaként.

A kizárólagos lakossági parkolóhelyek száma is bővülni fog?

Az övezetbővítést követően, a tapasztalatok alapján fogja megvizsgálni az önkormányzat, hol van szükség további beavatkozásra, mely utcákban érdemes újabb, kizárólag a helyben lakók által használható parkolóhelyeket kijelölni. Ebben később az Önkormányzat számít a lakók észrevételeire.

A lakossági javaslatokat hogyan építi be az önkormányzat az övezetbővítési tervekbe?

Az idei év első felében szervezett városrészi fórumokon több javaslat is elhangzott az övezetbővítéssel kapcsolatban, ezeket mind figyelembe vette az önkormányzat. A napokban, november 5-én egy lakossági fórum keretében már a konkrét terveket is megismerhették az érdeklődők, akik számos kérdés kapcsán el is mondták véleményüket, ötleteiket. Ezeket szintén mérlegelni fogják a hivatal munkatársai a további részletszabályok kidolgozása során.

parkolasi_forum09