Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Gyorsbillentyűk listája

Szakmai konferencia az autizmus világnapja alkalmából

Szakmai konferencia az autizmus világnapja alkalmából

Közösen szervezett konferenciát a Fekete István Általános Iskola, Szakiskola és EGYMI, valamint a Gennaro Verolino Óvoda, Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium. A szakmai találkozón az autizmussal kapcsolatos gyakorlati kérdésekről tartottak előadást az ELTE munkatársai, az eseményen Fonti Krisztina alpolgármester is részt vett.

autizmus_vilagnap02

Több éve már, hogy szakmai napot szervez a Fekete István iskola, ezeken hol a jógyakorlatokat mutatták be, máskor a tapasztalataikat ismertették, vagy az autista növendékek léptek fel – tárta fel az előzményeket dr. Somogyiné Takács Andrea, aki elmondta, hogy idén szélesebb kört szerettek volna megszólítani, így összefogtak a Gennaro Verolino iskolával és meghívták az ELTE szakirányon dolgozó munkatársait, hogy tartsanak előadásokat az autizmus témakörében.

„A speciális nevelési igényű gyerekek oktatása megkerülhetetlen kihívása az oktatási szférának, a konferencia a közös munkához járul hozzá” – hívta fel a figyelmet a Fekete István iskola igazgatója.

Hajnal Gabriella arról beszélt, hogy a sajátos nevelési igényű tanulókkal kiemelten kell foglalkozni. Számos fejlesztést indított el a Klebelsberg Központ és a munkának még koránt sincs vége – emlékeztetett az intézmény vezetője, majd kifejtette, hogy az autizmussal élő gyermekek is sokfélék. Vannak, akik integrálhatók és vannak, akik speciális intézménybe járnak. Vékony a határvonal még akkor is, ha néha szélesnek tűnik. Még a szakértő bizottságnak sem könnyű eldönteni, hogy melyik gyereknek mi a legjobb választás. Rengeteg fokozata van, hogy milyen közösségre, társakra, iskolára van szüksége egy autista gyermeknek. Bizonyos órákon nagyobb csoportban lehet, más órákon viszont nem.

hajnal_gabriella02

„Nem a szülőknek, hanem a gyerekeknek kell kedvezni, nekik kell jó megoldást találni. Azt az intézményt, ahol a fejlődésük maximálisan biztosított” – hangsúlyozta.

Ezért is kérték fel a szakértő bizottságokat, szakszolgálatokat segítsenek abban, hogyan lehetne megreformálni a kiválasztást, az elhelyezést. Sajnos, egyre több az autizmussal küzdő gyermek, a 12. kerület azonban felkészült a fogadásukra. Mindenféle speciális iskola megtalálható a Hegyvidéken, az általános iskolák többsége integrál, ami nem könnyű, és csak akkor működik, ha megvannak a megfelelő szakemberek, fejlesztő pedagógusok, gyógypedagógusok – emlékeztetett Hajnal Gabriella külön megemlítve a kerületi Nyitott Világ Fejlesztő Iskolát, ami egyedi intézmény, és nagyon fontos munkát vállal.
Hozzátette: az autizmus kapcsán rendszeresen egyeztetnek civil szervezetekkel, ennek egyik eredménye, hogy januártól kötelező a sajátos nevelési igényű gyerekekkel foglalkozó munkacsoport működtetése valamennyi tankerületben. A másik kiemelt pont a tanárok, a szakemberek képzése, továbbképzése. Az új rendszerben erre komoly hangsúlyt helyeznek.

Azzal kapcsolatban, hogy miért nő folyamatosan az autista gyerekek száma, a Klebelsberg Központ elnöke azt a választ adta, hogy ez egy olyan kérdés, amit komolyan vizsgálni kell. Ugyanakkor annyi biztos, hogy ma már sokkal kifinomultabb a kiválasztás, a szűréseken sokkal nagyobb eséllyel felfedezik az autizmus jeleit, mint korábban.

Hajnissné Anda Éva néhány szóban bemutatta az általa vezetett Közép-Budai Tankerületi Központ munkáját. Kiderült, hogy régóta minden iskolában integrált oktatás folyik és ennek keretében egyre több intézmény vesz fel autista gyermekeket. A gyógypedagógia oktatóhálózat példa értékű, az összes diák ellátását meg tudják oldani és bővítik az iskolák számát. A középiskolákban számos olyan diák tanul, akikről korábban nem derült volna ki, hogy sajátos nevelési igényű, az utazó pedagógushálózat és a helyi pedagógusok nekik is tudnak segíteni.

hajnissne_eva01

Hangsúlyozta: az elfogadás leggyorsabb útja a kommunikáció a leghatásosabb pedig, ha ez már gyermekkorban elkezdődik - hogy a többségi gyerekek elfogadók legyenek. És, persze fontos az is, hogy a felnőttek figyelmét folyamatosan felhívják az autizmussal élők problémáira.

A Gennaro Verolino iskolát igazgató Osztián Dorisz szerint a szakmai konferencia lényege, hogy megosszák a tapasztalataikat, valamint még jobban megismerjék egymást az autista gyerekekkel foglalkozó szakemberek és a többségi iskolákban dolgozó pedagógusok. Az pedig különösen lényeges, hogy a fenntartó tankerületi központ segíti a rendezvény létrejöttét, hiszen ez is mutatja a mindennapokban ugyanígy meglévő támogatást. A köszöntőket követően dr. Havas Ágnes a kreatív kommunikációs felvérteződésről, dr. Stefanik Krisztina a pimaszság vagy kétségbeesés kérdéséről, Öszi Tamásné az iskolai környezet és nevelés adaptációjáról, míg Janoch Mónika a kihívást jelentő viselkedések problematikájáról tartott előadást. A konferenciát Oravecz Lizanka és Balázs Györgyi vezetésével megtartott workshop tette teljessé.

autizmus_vilagnap16